Honda RS250 1987

Jan Veenstra – Honda RS250 1987
Door: Barry de Vries

Jongensdromen komen uit tijdens 100 jaar TT-parade Rolde

Van jongs af aan is Jan Veenstra al enthousiast over de wegracesport. Vooral de tweetaktmotoren met hun kenmerkende scherpe geluid en herkenbare geur van mengsmering doen zijn hart sneller kloppen. Het was een jongensdroom om ooit zelf zo’n motor te mogen bezitten, en nu is die droom werkelijkheid geworden. 

Veenstra is samen met zijn broer sinds twee jaar in het bezit van een originele Honda RS250 Grand Prix motor uit 1987. De motor is een semi-fabrieksracer van het ELF-Parisienne Team, die werd bestuurd door de Zwitser Urs Luzi. “Een motor uit deze periode stond hoog op mijn verlanglijst,” laat Veenstra weten. “Toen ik jong was kon ik dat natuurlijk niet betalen, maar nu ik wat ouder ben was die mogelijkheid er wel. Zo heb ik via mijn connecties deze motor kunnen aanschaffen.” 

Het was een hele klus om de motor weer compleet te maken en weer terug het circuit op te krijgen. “De motor kwam in een grote krat met allemaal losse onderdelen bij ons binnen. Er waren veel onderdelen aan vervanging toe en het was een hele zoektocht om dat bij elkaar te krijgen. De motor is met allemaal originele HRC onderdelen opgebouwd, en zelfs de originele kuipen hebben we erbij kunnen vinden. Daar hebben we ongeveer anderhalf jaar over gedaan.” 

Veenstra heeft ook bewijs dat de motor in zijn bezit ook echt heeft meegereden in de TT. “Op een originele foto die is genomen van Luzi in de Geert Timmerbocht kan je een paar imperfecties op de uitlaat zien en die zitten er bij onze motor nog steeds op.” 

Veenstra hoopt dat zijn motor in Rolde bijdraagt aan het feest der herkenning van de TT-historie. “Deze motor komt niet veel onder de mensen. Het is echte Grand Prix historie en ik verwacht dat het publiek in Rolde heel enthousiast zal reageren en dat het veel herinneringen aan die tijd zal oproepen.” Hij laat het rijden overigens over aan zijn broer want; “Ik pas er helaas zelf niet op!”

Honda RS250RF

Bouwjaar: 1987
Cilinderinhoud:  249 cc
Vermogen: 95 pk
Topsnelheid:  120 km/h
Droog gewicht: ca 91 kg

Coureur: Urs Luzi (CH)
Eigenaar: Jan Veenstra

1 van de 5 fabrieksteam-motoren.

 Foto’s zijn auteursrechtelijk beschermd.